برای سنجش ولتاژ باطری اول سوییچ را کامل ببندید و تمام چراغهای خودرو را خاموش کنید.
برای بررسی وضعیت شارژ باطری کابل مثبت یا قرمز رنگ ولتمتر را به قطب مثبت باطری متصل کنید. قطب مثبت باطری با علامت + و کابلی که به قطب مثبت باطری متصل شده معمولا با رنگ قرمز مشخص شده است.

کابل منفی یا سیاهرنگ ولتمتر را به قطب منفی باطری متصل کنید. قطب منفی باطری با علامت – و کابلی که به قطب منفی باطری متصل شده معمولا با رنگ سیاه مشخص شده است.
سنجش ولتاژ باتری
به عددی که ولتمتر نشان میدهد توجه کنید و به جدول زیر مراجعه کنید:
ولتاژ باطری ………… وضعیت شارژ
۱۲.۶۶ ولت ………… ۱۰۰ درصد
۱۲.۴۵ ولت ………… ۷۵ درصد
۱۲.۲۴ ولت ………… ۵۰ درصد
۱۲.۰۶ ولت ………… ۲۵ درصد
۱۱.۸۹ ولت ………… ۰ درصد
توجه: ولتاژهای جدول بالا مربوط به دمای ۲۶ درجه سانتیگراد است. ولتاژ باطری به ازای هر منفی ۱۲ درجه سانتیگراد کاهش دما حدود ۰.۰۱ ولت افت میکند. در دمای منفی ۱ درجه سانتیگراد یک باطری با شارژ کامل ولتاژی معادل ۱۲.۵۸۸ خواهد داشت و در دمای منفی ۱۷ درجه سانتیگراد ولتاژ آن ۱۲.۵۱۶ ولت خواهد بود.
بنابراین طبق جدول بالا یک باطری با ولتاژ ۱۲.۲۹ ولت حدود ۵۰ درصد کمبود شارژ دارد و باید شارژ شود.
ممنون از مقاله خوبتون استفاده کردم
با سلام و وقت بخیر
وقتی میخواهیم ولتاژ باطری را با مولتی متر بفهمیم سلکتور مولتی متر را روی کدام گزینه قرار دهیم .
با تشکر و سپاس فراوان
موقعیت DC را در مولتی متر خود انتخاب کنید (یا اگر مولتی متر شما دامنه تست باتری ماشین اختصاصی دارد آن را روی 12 ولت تنظیم کنید). ولتاژ DC معمولاً به صورت V مشخص می شود و به دنبال آن یک خط کوتاه با یک خط نقطه ای که در زیر آن قرار می گیرد نشان داده می شود. خط موج دار بعد از ولتاژ AC (جریان متناوب) است و برای بررسی ولتاژ شبکه برق در خانه شما است.
اکثر مولتی مترهای دستی دارای برد 20 ولت هستند، این همان چیزی است که برای آزمایش باتری ماشین به آن نیاز دارید. دامنه 20 ولت به معنای اندازه گیری آن بین 0 ولت تا 20 ولت است.